Järgmine koolitus: 30.09.2020 - Tallinn - Sügiskonverents 2020 registreeri / loe lähemalt

MaksuMaksja: 2020 – jaanuar (nr 1)

MaksuMaksja: 2020 – jaanuar (nr 1)

  • Toimetuse veerg

    Jaanuari MaksuMaksja vaatab, kes ikkagi maksab sotsiaalmaksu

    Sotsiaalmaks on midagi sellist, mis tundub kõrvaltvaatajale üllas ja hea, kuid sellele, kes seda maksma peab, tihtilugu arusaamatu ja kasutu kulutus. Maksude puhul, mis on olemuslikult sundkindlustused, on solidaarsusel ja mõistlikul maksukohustusel oma kindel piir: kohustus peab tunduma õiglane ja õiglaselt toimima.

    EML juhatuse liige Martin Huberg vaatabki, kes on sotsiaalmaksuseaduse järgi võrdsetest võrdsemad, ning toob välja võimalusi, kuidas selliseid loogikavigu parandada: näiteks kui Urmas sõidab taksot äpi abiga ega tee seda ülemäära palju, siis maksustatakse tema tulu üksnes tulumaksuga, samal ajal mis iganes muud teenust osutades eeldatakse, et tulu tuleks maksustada ka sotsiaalkindlustusmaksetega.

    Lisaks juhib Huberg tähelepanu sotsiaalmaksuseaduse probleemidele, mis on seotud kindlustuskaitse saamisega. Kui sündis kooseluseadus, lisati kooseluseaduse rakendussättesse väike vimka (§ 26): Käesolev seadus jõustub 2016. aasta 1. jaanuaril koos rakendusaktidega. Eks loodeti, et samasoolised on rahul, et seadus on olemas, kuid kui rakendusakte ei kehtestata, siis justkui ei saaks seadus jõustuda. Seda, et seadus ikkagi jõustus, kinnitab nüüdseks juba arvestatav kohtupraktika. Riigikogu liikmed on tahtnud küll kavalad olla, kuid on saavutanud vaid selle, et kohtutesse jõuab riburada pidi erinevaid kaasusi, kus abikaasadele on mingid õigused tagatud, kuid registreeritud elukaaslastele mitte.

    Maksumaksjate liit on ikka aja jooksul kogunud kokku väärtuslikud mõtted ja need ministeeriumitele pureda andnud. 2009. aastal pöördus liit Rahandusministeeriumi poole, et selgitada mõningaid küsimusi, mis meie arvates sotsiaalmaksuseaduses lahendamist vajaksid. „Mõningad“ on muidugi tagasihoidlikult öeldud. Saadud vastused liitu muidugi ei rahuldanud. Kuna seoses töömees Urmasega on aga rida küsimusi uuesti päevakorda tõusnud, meenutabki MaksuMaksja nüüd, mida EML on sel teemal ministeeriumilt küsinud ja mida liidule selle peale vastati.

    Jaanuari lõpus avaldas Sotsiaalministeerium töötuskindlustuse seaduse ja tööturuteenuste ja –toetuste seaduse muutmise seaduseelnõu väljatöötamise kavatsuse. Mida see kavatsus endast kujutab, sellest teeb lühidalt juttu EML juhatuse liige Hiie Marrandi. Kuna tegemist on alles väljatöötamise kavatsusega, ei tea keegi veel täpselt, millised muudatused seadustesse tulevad, küll aga on üldjoontes teada, millised on praeguse töötuskindlustuse murekohad.

    MTA on alustanud uut kampaaniat ja võtnud sihikule Eesti elanikud, kes on eelmiste aastate jooksul „kahtlaselt“ palju kinnisvaratehinguid teinud. MTA pressiteate kohaselt saatsid nad jaanuari lõpus e-kirja enam kui 5000 inimesele ning tegid ettepaneku tuludeklaratsiooni parandada ja tulumaksu maksta. Kahjuks jäetakse aga märkimata oluline „pisiasi“, et enamikult tehingutest ei ole seaduse järgi tulumaksu siiski vaja tasuda, ning MTA on teavitused välja saatnud huupi tulistamise printsiibil. Kuna üks õnnelikest õngitsuskirja saajatest oli ka maksumaksjate liidu juhatuse liige Lasse Lehis, siis kasutab MaksuMaksja meeldivat võimalust teemat üksikasjalikumalt kajastada.

  • Sisukord
    UUDISED
    Tulude deklareerimise aeg on käesMartin Huberg; MTA pressiteatedLk 4-7
    Kultuurikomisjon arutas sportlaste selgema tasustamise korraldamistKultuurikomisjoni pressiteadeLk 8
    Ümbrikupalga kontrollide tulemusena määrati eelmisel aastal juurde 8,2 miljonit eurot makseMTA pressiteadeLk 8-9
    Ettevõtluskontodele laekus esimese aastaga üle kahe miljoni euroMTA pressiteadeLk 9
    Riik hangib säästmiseks infotEMLLk 10
    ARVAMUS
    Kui riik ei tea, milleks maksu kogub, pole mõtet talle juurde andaRaul EnnusLk 10-11
    Kui keskvõim lükkab kriisivalmiduse ülehomse varnaJanar HolmLk 12
    Ametnikest, ettevõtjatest, korruptsioonist ja neljandast võimustKersti Kracht;väljavõte Riigikogu stenogrammistLk 13-17
    KES MAKSAB SOTSIAALMAKSU?
    Lihtne ja eranditeta sotsiaalmaksusüsteemMartin HubergLk 18-20
    Vana kuld ehk Meenutusi varasemast kirjavahetusest RahandusministeeriumigaMartin HubergLk 21-22
    Urmas käis Riigikogus. Juba mitmendat kordaMartin Huberg; väljavõte Riigikogu stenogrammistLk 22-26
    KOHTULUGU
    Sotsiaalmaksuseaduse pisiremont RiigikohtusMartin HubergLk 26-28
    SEADUSEMUUDATUS
    Töötuskindlustuse uued tuuledHiie MarrandiLk 29-30
    PROBLEEM
    Üüritulu ja kinnisvara müügitulu maksustamineMartin Huberg; MTA pressiteated; EML kirjavahetus MTA-ga; Lasse Lehise kirjavahetus MTA-ga; Kaspar Lindi kommentaarLk 30-37
    JURIST VASTABHiie MarrandiLk 38
  • Üüritulu ja kinnisvara müügitulu maksustamine. Martin Huberg

    Maksu- ja Tolliamet teeb ikka aeg-ajalt kampaaniaid. Seekordne, mis meie tähelepanu pälvis, puudutab üüritulude ja kinnisvara võõrandamisest saadava kasu maksustamist. Õigemini võimalikku maksustamata jätmist.

    5000 ohvrit

    Alles see oli, kui MTA ja Airbnb teatasid suurest võidust ja üürileandjatele antud võimalusest otse üürirakendusest esitada andmed eeltäidetud tuludeklaratsioonidele (vt lisatud pressiteadet). Õnneks oli see vaid võimalus, mitte kohustus.

    Nüüd tuli maksuametist teade, et MTA saatis kirja enam kui 5000 inimesele, kes on viimase nelja aasta jooksul saanud kinnisvara müügist või väljaüürimisest eeldatavalt tulu, kuid ei ole seda deklareerinud ega saadud tulult maksu tasunud (vt järgmist lisatud pressiteadet).

    Kas inimesed peaksid mõtlema, enne kui nad näiteks mingi rakenduse kaudu annavad maksuametile teada, milles täpselt nende tegevus seisneb? Näiteks, kui ametil on teada, et korterit kasutatakse teatud viisil (mitte lihtsalt juhuslik üür, vaid mingi kindel keskkond, mille kaudu tegutsetakse), siis ei ole kuigi keeruline edasi mõelda, mida sel teel saadud andmetega võiks peale hakata.

    No näiteks kui järgmisel aastal andmeid sama platvormi kaudu ei esitata, siis võib ju küsida: kas midagi on varjata? Järsku teeks pangale korralduse konto väljavõtte edastamiseks, sama ka Airbnb-le tegevuse avaldamiseks?

    See kõik on pisike detail, millele inimesed oma mugavuses ei mõtle.

    Ohvrid?

    Loomulikult ei nimeta maksuamet neid ohvriteks ja kindlasti on terve hulk neid, kes ongi midagi deklareerimata jätnud. Aga meile on näiteks peale selle teate saamist mitmed EML liikmed helistanud ja uurinud, kas eluaseme müük tuleb nüüdsest alati maksustatavana deklareerida ja kas peab tõesti hakkama maksuametile kuidagi tõendama, et üüritulu ei ole eelneval aastal saadud.

    Üldiselt võib eestlane küll riiki kui sellist palavalt armastada ja ka maksuameti kuvandi uuringus häid vastuseid anda, kuid uskuge, kui te peate hakkama mingile ametnikule midagi selgeks tegema, seejuures hoiduma teda solvamast, siis see on konkreetselt teie jaoks väga suur stressiallikas ega saa välistada, et nii mõnigi suurest hirmust advokaatidelt kallist konsultatsiooni ostma tõttab. Seda on juhtunud, ega me ilmaasjata ei pahanda.

    Milleks ja mis alusel?

    Otsustasime igaks juhuks maksuametilt üle küsida, miks ja mis alusel nad nii teevad, kas neil on mingi uus andmebaas jne jne. Vastus pani meid nii muigama kui muretsema. Aga lugege ise, mida me küsisime ja mida meile vastati.

    Martin Huberg
    EML juhatuse liige

  • MTA ja Airbnb sõlmisid üürileandjaid puudutava kokkuleppe

    MTA pressiteade
    05.12.2018

    · Airbnb võimaldab üürileandjatel vaid ühe nupuvajutusega esitada oma tulu automaatselt Maksu- ja Tolliametile.

    · Lahendus on kooskõlas MTA visiooniga pakkuda mugavaid e-lahendusi ja osa Airbnb visioonist pakkuda kõigile kodujagamisega kaasnevaid hüvesid.

    · Eelmisel aastal oli Airbnb-l Eestis 2600 üürileandjat, kes võtsid vastu 130 000 külalist.

    Airbnb ning Maksu- ja Tolliamet allkirjastasid täna kokkuleppe, mis muudab oma tulu info esitamise Airbnb Eesti üürileandjatele lihtsamaks. Kokkuleppe alusel võimaldab Airbnb oma üürileandjatel esitada platvormi kaudu enda tulud vabatahtlikult MTAle, misjärel lisatakse need inimeste iga-aastasele tuludeklaratsioonile.

    Vabatahtlik tulu esitamise lahendus on Eesti üürileandjatele kättesaadav alates 14. detsembrist 2018. Uus lahendus muudab oma tulu esitamise Eesti üürileandjate jaoks lihtsaks ja aitab tagada, et maksutulu jõuaks Eesti riigieelarvesse.

    MTA peadirektori asetäitja Rivo Reitmann selgitas: „Meile on oluline pakkuda lihtsat ja mugavat maksukogumist ja et meie teenused oleksid inimestele võimalikult vähe koormavad. Uue majanduse platvormid võimaldavad pakkuda teenuseid mugavalt ning ühtlasi kohe ka oma maksukohustused täita. Tänu koostööle Airbnb-ga suudame maksukohustuste täitmise nüüdsest veelgi lihtsamaks muuta ka oma kodu lühiajalisele üürileandjatele.“

    Airbnb Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika regioonide avaliku poliitika direktor Patrick Robinson ütles: „Üürileandjad tahavad ausalt maksta oma osa maksudest ja meie tahame neid aidata. Eestis, mis on e-valitsuse eestvedaja ja jagamismajanduse tugev toetaja, muudame koostöös riigi ametiasutustega oma tulu esitamise üürileandjate jaoks lihtsamaks. Samal ajal aitame valitsusel osa saada kodujagamisest tulenevatest uutest tuluallikatest. Tahame Eestis olla head partnerid ja teha rohkem koostööd ka teiste riikide valitsustega, et levitada kodujagamisest saadavaid hüvesid.“

    Kodujagamine Airbnb kaudu toob Eesti majandusele ja turismisektorile palju kasu. Eelmisel aastal jagas oma kodu 2600 eestlast, kes võtsid vastu 130 000 külalist. Tüüpiline Airbnb üürileandja Eestis teenis 1500 eurot, jagades oma kodu 24 ööl aastas.

  • MTA soovitab kontrollida oma maksuvaba tulu kasutust

    MTA pressiteade
    05.02.2020

    MTA soovitab enne tuludeklareerimise perioodi algust üle kontrollida oma eelmise aasta maksuvaba tulu kasutus. Seda saab kõige paremini teha e-MTAs, valides vasakust menüüst „Registrid ja päringud“ ning sealt „Minu sissetulekud“.

    MTA maksude osakonna juhataja Evelyn Liivamägi sõnul tasub oma maksuvaba tulu kasutus üle vaadata juba seetõttu, et äkki ei peagi tuludeklaratsiooni esitama. „Tuludeklaratsiooni ei pea esitama need, kelle saadud tulu ei ületa kokku 6000 eurot aastas. Samuti need, kes aasta jooksul kasutasid oma maksuvaba tulu ettenähtud määras ja kellel ei ole muid tulusid, mida deklareerida, ja kulusid, mida saab maha arvata,“ lisas Liivamägi.

    Kui inimesel deklareerimise kohustust ei ole, kuid ta soovib kasutada maksusoodustust (on tasunud koolituste eest, maksnud eluasemelaenu intresse vms), siis tuleb tuludeklaratsioon esitada. „MTAle edastatud maksusoodustuste andmetega saavad kliendid tutvuda alates tuludeklaratsiooni esitamise algusest,“ rõhutas Liivamägi.

    võib kokku tulust maha arvata kuni 1200 eurot. Mahaarvamised ei saa ületada 50% inimese sama maksustamisperioodi Eestis maksustatavat tulu.Logides e-MTAsse tasub lisaks tähele panna, et uuenenud on sisenemise vaade, ja kui inimene ei ole uude e-MTAsse varem sisse loginud, siis tuleb tal üle vaadata oma kontaktandmed.

    Tuludeklaratsioonide esitamine algab 15. veebruaril ja esitamise tähtpäev on 30. aprill, esimesed enammakstud tulumaksu tagastused tehakse 26. veebruaril. Lähemalt saab 2019. aasta tulu deklareerimise kohta lugeda siit.

  • Üürimisest või kinnisvaramüügist tulu deklareerimata jätnudinimesed saavad MTA-lt meeldetuletused

    MTA pressiteade
    24.01. 2020

    MTA saadab täna kirja enam kui 5000 inimesele, kes on viimase nelja aasta jooksul saanud kinnisvara müügist või väljaüürimisest eeldatavalt tulu, kuid ei ole seda deklareerinud ega saadud tulult maksu tasunud.

    „Täiendame järjepidevalt oma riskimudeleid, et tuvastada võimalikud maksude vältimise kohad,“ ütles MTA maksuauditi osakonna üksusejuht Erkki Paulus. „Kui jätad maksud maksmata, siis on üha suurem tõenäosus, et saad peagi MTA-lt selle kohta telefonikõne, kirja või kutse vestlusele.“

    Kirja saavad inimesed, kes on viimase nelja aasta jooksul müünud kinnisvara ja müügitulu deklareerimata jätnud või kellel on eluruume, millelt ei ole üüritulu deklareeritud. Juhul kui tulu on saadud, tuleb füüsilise isiku varasemate aastate tuludeklaratsioonid parandada hiljemalt 7. veebruariks ja tasuda ka intress. Kui tulu saadud ei ole, tuleb seda MTA-le teatada ja vajadusel ka tõestada.

    Seejuures tasub teada, et kui müüa enda elukohana kasutatud kinnisasja, siis müügilt tekkinud kasult maksukohustust ei teki. Selline maksuvabastus rakendub aga ainult ühele müügitehingule kahe aasta jooksul.

  • EML teabenõue MTA-le

    EML teabenõue MTA-le
    29.01.2020

    MTÜ Eesti Maksumaksjate Liit pöördub teie poole teabenõudega, mille eesmärgiks on selgitada välja Maksu- ja Tolliameti 24.01.2020. aasta pressiteates „Üürimisest või kinnisvaramüügist tulu deklareerimata jätnud inimesed saavad MTA-lt meeldetuletused“[1]edastatud info taustaandmeid.

    Pressiteate sisu on järgmine:

    Maksu- ja Tolliamet (MTA) saadab täna kirja enam kui 5000 inimesele, kes on viimase nelja aasta jooksul saanud kinnisvara müügist või väljaüürimisest eeldatavalt tulu, kuid ei ole seda deklareerinud ega saadud tulult maksu tasunud.

    „Täiendame järjepidevalt oma riskimudeleid, et tuvastada võimalikud maksude vältimise kohad,“ ütles MTA maksuauditi osakonna üksusejuht Erkki Paulus. „Kui jätad maksud maksmata, siis on üha suurem tõenäosus, et saad peagi MTA-lt selle kohta telefonikõne, kirja või kutse vestlusele.“

    Kirja saavad inimesed, kes on viimase nelja aasta jooksul müünud kinnisvara ja müügitulu deklareerimata jätnud või kellel on eluruume, millelt ei ole üüritulu deklareeritud. Juhul, kui tulu on saadud, tuleb füüsilise isiku varasemate aastate tuludeklaratsioonid parandada hiljemalt 7. veebruariks ja tasuda ka intress. Kui tulu saadud ei ole, tuleb seda MTA-le teatada ja vajadusel ka tõestada.

    Seejuures tasub teada, et kui müüa enda elukohana kasutatud kinnisasja, siis müügilt tekkinud kasult maksukohustust ei teki. Selline maksuvabastus rakendub aga ainult ühele müügitehingule kahe aasta jooksul.

    Soovime teada:

    1. Pressiteatest nähtub, et MTA-l on mingi andmebaas, kuhu salvestatakse andmeid kinnisvara (ja laiemalt eluruumide jm) kohta — millise andmebaasiga on tegemist, millisel õiguslikul alusel on see moodustatud ning millised normid reguleerivad selles olevate andmete töötlemist?

    2. Kuidas on reguleeritud MTA vastavas andmebaasis olevate andmete töötlemine, säilitamine, turvalisuse tagamine jms?

    3. Kuidas MTA tagab oma usaldusväärse kuvandi, kui ka need subjektid, kel ei ole midagi varjata või deklareerida, peavad hakkama MTA ametnikke viimases veenma?

    4. MTA viitab pressiteates riskimudelitele, mille alusel andmebaasis olevaid andmeid töödeldakse ja subjektid välja valitakse, kes maksuhalduri tähelepanu pälvivad. Arvestades, et subjektide huvi on maksuhalduri huviorbiiti mitte sattuda, kas või stressi vältimiseks, siis oleks mõistlik avaldada need tunnused, mida saaks vältida, et vastavasse nimekirja mitte sattuda. Palume need riskimudeli tunnused nimetada, mis võimaldaksid subjektidel vastavasse nimekirja mitte sattuda.

  • MTA vastus EML teabenõudele

    MTA vastus EML teabenõudele
    06.02.2020

    Täname, et tunnete huvi MTA poolt üldsusele saadetud sõnumi tausta suhtes. Vastame järgnevalt:

    1. Pressiteatest nähtub, et MTA-l on mingi andmebaas, kuhu salvestatakse andmeid kinnisvara (ja laiemalt eluruumide jm) kohta — millise andmebaasiga on tegemist, millisel õiguslikul alusel on see moodustatud ning millised normid reguleerivad selles olevate andmete töötlemist?

    Mingisugust eraldi andmebaasi (andmekogu tähenduses) ei ole. Samas ei ole saladus, et MTA teabeosakond töötleb üürimise ja kinnisvara müügist saadud tulu mittedeklareerimise välja selgitamiseks erinevaid riigi infosüsteemi kuuluvaid andmekogusid — olgu siinkohal toodud näitena Kinnistusraamat, Rahvastikuregister ja füüsilise isiku tuludeklaratsioonide rakendus. Sealsete andmete võrdluse käigus formeerub küll teatav andmehulk, mis paneb küsima, kas ja kuidas rida inimesi üürimisest ja kinnisvara müügist saadud tulu ikkagi deklareerib, kuid iga korrastatud andmete kogum ei moodusta veel automaatselt andmekogu.

    2. Kuidas on reguleeritud MTA vastavas andmebaasis olevate andmete töötlemine, säilitamine, turvalisuse tagamine jms?

    Eelöeldult eraldi andmekogu ei ole. Mis tahes andmete töötlemine, samuti andmete turvalisuse tagamine toimub MTAs kooskõlas isikuandmete kaitse üldmääruse ning siseriiklike seaduste ja nende alusel kehtestatud määrustega.

    3. Kuidas MTA tagab oma usaldusväärse kuvandi, kui ka need subjektid, kel ei ole midagi varjata või deklareerida, peavad hakkama MTA ametnikke viimases veenma?

    Turu-uuringute AS küsitluse järgi oli MTA usaldusväärsus 2019. aasta viimases kvartalis 78 protsenti, olles uuringuga hõlmatud institutsioonide arvestuses 4. kohal.

    Kuigi arusaadavalt ei pea riigiasutus juhinduma reitingutest, vaid õigusaktidest, oleme kindlad, et samaväärsel positsioonil oleme ka järgmisel korral. Kindlasti ei kõiguta MTA usaldusväärust praegune ettevõtmine, sest usume, et oleme siinkohal käitunud nagu heale haldusele kohane.

    4. MTA viitab pressiteates riskimudelitele, mille alusel andmebaasis olevaid andmeid töödeldakse ja subjektid välja valitakse, kes maksuhalduri tähelepanu pälvivad. Arvestades, et subjektide huvi on maksuhalduri huviorbiiti mitte sattuda, kas või stressi vältimiseks, siis oleks mõistlik avaldada need tunnused, mida saaks vältida, et vastavasse nimekirja mitte sattuda. Palume need riskimudeli tunnused nimetada, mis võimaldaksid subjektidel vastavasse nimekirja mitte sattuda.

    Ei ole saladus, et risk on olemas siis, kui näiteks:

    * inimene elab Rahvastikuregistri andmetel püsivalt ühes eluruumis, kuid ta omab veel eluruume, aga üüritulu ei deklareeri;

    * inimesel puudub ametlik sissetulek, kuid ta omab mitut kinnisvara, aga üüritulu ei deklareeri;

    * inimene on müünud kahe aasta vältel rohkem kui ühe eluruumi — deklareerinud seda tulu aga pole.

    Kas riskist on saanud ka rikkumine, selgitatakse igal juhul eraldi, vajadusel sellekohase menetluse käigus kooskõlas kehtivate õigusaktidega. Meeldetuletused ei käivita menetlust.

    Kokkuvõttes märgime, et oleme Teiega täiesti nõus: tänastes oludes on väga tähtis, kuidas vältida stressi. Teisalt leiame, et kui inimene teab, et ta on saanud tulu, mis on aga deklareerimata, on see täiendav stressifaktor. Paljuski just nimetatud häiriva faktori kõrvaldamiseks ongi MTA kõnealused meeldetuletused välja saatnud, pakkudes inimestele võimalust oma maksuasjad korda ajada ning eluga rahulikult edasi minna.

  • Lugupeetud LASSE LEHIS

    Meie andmetel olete müünud muu hulgas kinnisvara aadressil Harju maakond, XXXXXXX, Harju maakond, XXXXXXXXX, Tartu maakond, XXXXXX, kuid Te ei ole füüsilise isiku 2017. aasta ja 2018. aasta tuludeklaratsioonides kinnisvara võõrandamisest saadud tulu deklareerinud.

    Palume Teil 2017. aasta ja 2018. aasta tuludeklaratsioon parandada ning kinnisasja müügist saadud kasu deklareerida esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui 07.02.2020.

    Deklaratsiooni saate parandada elektroonselt e-MTA-svõi Teile sobivaimas Maksu- ja Tolliameti teenindusbüroos. Kui soovite deklaratsiooni parandada elektroonselt, siis palun andke meile sellest teada e-posti teel eraklient@emta.ee või telefonil 880 0811.

    Juhime Teie tähelepanu sellele, et kui Te ei ole kinnisasja müügist saadud kasu deklareerinud ning sellelt tulumaksu tasunud, tuleb lisaks maksukohustusele tasuda ka intressi 0,06% päevas. Intressi arvestatakse alates päevast, mis järgneb päevale, mil maksu tasumine pidi toimuma.

    Tuletame ka meelde, et tulumaksuseaduse kohaselt ei maksustata kinnisasja müügist saadud kasu juhul, kui maksumaksja kasutas seda oma elukohana. Kui maksumaksja müüb kahe aasta jooksul rohkem kui ühe elukoha, siis on maksuvaba ainult esimene tehing.

    Rohkem infot leiate meie kodulehelt:
    • Kinnisasja müügist saadud kasu maksustamine
    • Tuludeklaratsiooni täitmise juhend

    Küsimuste korral aitab meie klienditugi meilil eraklient@emta.ee või telefonil 880 0811.

    Täname, kui olete kinnisasja võõrandamisest saadud kasu juba deklareerinud.

  • Уважаемый LASSE LEHIS

    По нашим данным, Вы продали в том числе недвижимость, по адресу Harju maakond, XXXXXXXXX, Harju maakond, XXXXXXXXX, Tartu maakond, XXXXXXXX, но Вы не задекларировали доход, полученный от отчуждения недвижимости, в декларации о доходах физического лица за 2017 и 2018 год.

    Просим Вас при первой возможности, но не позднее 07.02.2020, задекларировать доход, полученный от отчуждения недвижимости, в декларации о доходах физического лица за 2017 и 2018.

    Вы можете исправить декларацию в э-НТД (e-MTA)или в бюро обслуживания Налогово-таможенного департамента (их местонахождения), наиболее подходящем для Вас. Если Вы желаете исправить декларацию в электронном виде, сообщите, пожалуйста, нам об этом по электронной почтеeraklient@emta.ee или по телефону 880 0811.

    Обращаем Ваше внимание на то, что если Вы не задекларировали доход, полученный от отчуждения недвижимости, а также в срок не уплатили с него подоходный налог, то Вам, помимо возможных налоговых обязанностей, необходимо также уплатить проценты. Проценты начисляются с дня, когда должна была произойти уплата налога. Ставка процентов за неуплату налоговых обязанностей составляет 0,06 процента в сутки.

    Уточняем, что с дохода, полученного при отчуждении недвижимости, которая использовалась в качестве собственного места жительства, налоговая обязанность не возникает. Соответствующее освобождение от уплаты налога применяется только к одной сделке по продаже в течение двух лет.

    Больше информации имеется на нашей домашней странице:
    • Налогообложение дохода, полученного от отчуждения недвижимоcти, подоходным налогом
    • Инструкция по заполнению декларации о доходах.

    При возникновении вопросов Вы можете обратиться в нашу службу поддержки по электронной почте eraklient@emta.ee или по телефону 880 0811.

    Благодарим, если Вы уже задекларировали доход, полученный от отчуждения недвижимости.

    С уважением,
    Налогово- таможенный департамент

    Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud teavet. Kui te ei ole selle kirja adressaat, palun võtke ühendust saatjaga ning kustutage e-kiri arvutist.
    This e-mail may contain information which is classified for internal use. If you are not the intended recipient of this message, please notify the sender immediately and delete the message.

  • Lugupeetud Maksu- ja Tolliamet!

    Minu andmetel olete Te oma kirjakampaania ette valmistanud lohakalt ning saatnud lubamatult suure hulga kirju inimestele, kes ei ole seda „au“ kuidagi ära teeninud. Sellega olete tekitanud inimestes asjatut stressi ning kahjustanud Eesti Vabariigi mainet. Järgnevalt annan mõned soovitused, kuidas edaspidi täpsem olla.

    Esiteks, mulle ei meenu, et ma oleks kunagi varem saanud mõnelt Eesti Vabariigi riigiasutuselt venekeelset kirja. Ma ei tahaks uskuda, et Maksu- ja Tolliametis töötaks mõni inimene, kelle arvates ma ei saa eesti keelest aru. Igaks juhuks tegin päringu rahvastikuregistrisse ning veendusin, et sinna on minu rahvuseks märgitud „eestlane“ ja emakeeleks „eesti“.

    Teiseks, Te eksite, kui kirjutate: „Meie andmetel olete müünud muuhulgas kinnisvara…“ Te oleksite pidanud kirjutama: „Tegime päringu kinnistusraamatusse ning tuvastasime, et teie omandis on olnud mitu korteriomandit, mille kohta on tehtud omanikuvahetuse kanne“. Edasi oleks olnud paslik viidata maksukorralduse seaduse § 63 lõikele 2 ning selgitada, et selle sätte alusel ei saa Te välja nõuda kande tegemise aluseks olnud lepingut ning seetõttu ka ei tea, kas registriandes viidatud „kinnistamisavalduse“ taga on müügileping, kinkeleping, abikaasade ühisvara jagamise leping, mitterahalise sissemakse üleandmise leping, pärimisõiguse tunnistus jne jne. Suurem osa inimesi paraku seda ei tea ning võivad tõsimeeli arvata, et Te oletegi lepinguid näinud ning tõesti arvate, et ka kinnisvara kinkimiselt peab tulumaksu maksma.

    Kolmandaks, minu puhul oleks piisanud lepingute pealkirjade lugemisest, et teada saada, et kaks korteriomandit on üle antud mitterahalise sissemaksena, mille puhul tulumaksuga maksustamist ei toimu. Kuna kolmas tehing oli elukoha müük (mida te rahvastikuregistri ja tuludeklaratsiooni andmetest teate), siis ilmselt oleks jäänud mulle ka kiri tegemata, kui Te oleksite näinud ainuüksi lepingute pealkirju. Siinkohal annan Teile soovituse — tehke päring äriregistrisse. 5000 inimest ei tohiks nii suure asutuse jaoks olla ülemäära suur arv, et kontrollida, kui palju nendest on mõne äriühinguga seotud. Järgmisena tuleks vaadata, kas kinnisvaratehinguga samas ajavahemikus on toimunud mõnes äriühingus kapitali suurendamise kanne. Kui seda olete märganud, siis äriregistri teabesüsteemis saavad kõik järelevalveõiguslikud ametnikud tasuta ligipääsu äritoimiku dokumentidele, kust saate alla laadida sellesama lepingu, mida Te kinnistusraamatust ilma eraldi haldusaktita kätte ei saa (tavakodanik saab selle info kätte kahe euro eest).

    Kuigi usute, et olete käitunud „nagu heale haldusele kohane“, julgen siiski väita, et lause „Palume Teil 2017. aasta ja 2018. aasta tuludeklaratsioon parandada ning kinnisasja müügist saadud kasu deklareerida esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui 07.02.2020.“ viitab ühemõtteliselt sellele, et Teie arvates on kirja adressaat maksukohustust rikkunud ja ainus mõeldav reaktsioon saab olla tuludeklaratsiooni parandamine. Lause „Täname, kui olete kinnisasja võõrandamisest saadud kasu juba deklareerinud“ olete ilmselt maha kirjutanud mõnest tasumata arve meeldetuletusest või inkassoteenuse pakkuja kirjast.

    Kuigi mõni Teie töötaja on ajakirjanduses asunud neid väljaütlemisi siluma (näiteks pressiteates kirjutate: „Kui tulu saadud ei ole, tuleb seda MTA-le teatada ja vajadusel ka tõestada,“ kuid ei täpsusta, millisel õiguslikul alusel Te esitate maksumaksjatele pressiteate vahendusel haldusakte), annab Teie töötajate vastus EML teabenõudele küll selgelt tunnistust, et nad ongi leiutanud maksupetturite avastamise masina ning kinnisvara võõrandamisega seotud asjaolude väljaselgitamine on küll viimane asi, millega viitsitakse tegeleda („Paljuski just nimetatud häiriva faktori kõrvaldamiseks ongi MTA kõnealused meeldetuletused välja saatnud, pakkudes inimestele võimalust oma maksuasjad korda ajada ning eluga rahulikult edasi minna“).

    Soovitan Teil edaspidi enne sarnaste kirjade väljasaatmist konsulteerida kinnisvara valdkonna asjatundjatega. Ülimalt tõenäoline, et inimesed, kes „Teie andmetel müüvad“ aastas mitu kinnistut, on kinnisvara valdkonnas pädevamad kui see programmeerija, kellelt Te tellisite kinnistusraamatu päringu ja masspostituse. Kindlasti peaksite edaspidi kirjades märkima, et Teil ei ole andmeid toimunud tehingu liigi ja väärtuse kohta, ammugi siis näiteks soetusmaksumuse ja võõrandamise seotud kulude kohta, et saaksite ligikaudseltki väita, et tehing võis olla tulumaksuga maksustatav.

    Lugupidamisega
    Lasse Lehis

    Maksukorralduse seadus

    Teabe nõudmine riigi-, valla- ja linnaasutustelt ning riigi andmekogu vastutavalt ja volitatud töötlejalt (1) Maksuhalduril on õigus nõuda riigi-, valla- või linnaasutuselt maksumenetluses tähendust omavat teavet, sealhulgas dokumentide esitamist ning asjade ettenäitamist. Eelnimetatud asutused on kohustatud maksuhalduri taotluse täitma, välja arvatud juhul, kui neil on seaduse alusel õigus tõendite ja andmete esitamisest keelduda. (2) Riiklike maksude maksuhalduril on õigus saada tasuta riigi andmekogu vastutavalt või volitatud töötlejalt taotluses näidatud perioodil maksustamise seisukohast tähendust omavaid tehinguid sooritanud isikute identifitseerimist võimaldavaid andmeid (ees- ja perekonnanime või ärinime; isiku- või registrikoodi; isikukoodi puudumisel sünnikuupäeva, -kuud ja -aastat) ning nende poolt sooritatud tehingute andmeid. (3) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud asutused on kohustatud maksuhaldurile teatama asjaoludest, mis teevad teabe, asjade või dokumentide esitamise nõude täitmise võimatuks või mille tõttu on vaja taotluse täitmise tähtaega pikendada. Tähtaega pikendatakse vastavalt käesoleva seaduse §-le 50.

  • Уважаемый Налогово-таможенный департамент

    По моим данным, Вы подготовили свою кампанию по переписке небрежно и отправили недопустимое количество писем людям, которые никак не заслужили эту «честь». Вы вызвали этим в людях напрасный стресс и причинили вред репутации Эстонской Республики. Далее дам некоторые советы, как в дальнейшем быть более точным.

    Во-первых, я не помню, чтобы ранее когда-нибудь получал от какого-нибудь государственного учреждения Эстонской Республики письма на русском языке. Не хочется верить, что в Налогово-таможенном департаменте работает какой-нибудь человек, по мнению которого, я не понимаю эстонского языка. Я на всякий случай отправил запрос в регистр народонаселения и убедился, что там указана моя национальность «эстонец» и родной язык «эстонский».

    Во-вторых, Вы ошибаетесь, когда пишете, что «по нашим данным, Вы продали в том числе недвижимость …». Вам следовало бы написать: «… нами сделан запрос в крепостную книгу и установлено, что в Вашей собственности было несколько квартирных собственностей, о чем внесены записи о смене собственника». Далее было бы уместным сослаться на часть 2 статьи 63 Закона о налогообложении и разъяснить, что на основании этого положения вы не можете истребовать договор, явившийся основанием для внесения записи и, следовательно, поэтому также не знаете, является ли за ссылкой «заявление о закреплении недвижимости» в записи регистра договор продажи, договор дарения, договор о разделе совместного имущества супругов, договор передачи неденежного взноса, свидетельство о праве наследования и т.д. Большая часть людей, к сожалению, не знает этого и они могут всерьез подумать, что вы на самом деле видели договоры и действительно думаете, что с дарения недвижимости необходимо платить подоходный налог.

    В-третьих, в случае со мной было бы достаточно прочитать заголовки договоров, чтобы узнать, что две квартирные собственности переданы в качестве неденежного взноса, при котором обложения подоходным налогом не происходит. Поскольку третья сделка была продажа места жительства (о чем вам известно по данным регистра народонаселения и декларации о доходах), то тогда очевидно мне не было бы и письма отправлено, если бы Вы только увидели заголовки договоров. Здесь даю Вам совет — делайте запрос в коммерческий регистр. 5000 человек не может быть для такого большого учреждения слишком большим числом для проверки того, сколько из них связано с каким-нибудь коммерческим объединением. Затем следовало бы посмотреть, не было ли в тот же период со сделкой с недвижимостью в каком-нибудь коммерческом объединении записи об увеличении капитала. Если Вы это заметили, то все имеющие право надзора чиновники получают бесплатный доступ к документам коммерческого дела в информационной системе коммерческого регистра, откуда вы можете скачать тот же самый договор, который невозможно получить из крепостной книги без отдельного административного акта (рядовой гражданин получает эту информацию за два евро).

    Несмотря на то, что верите, что поступили так, «как подобает при хорошем управлении», осмелюсь все же сказать, что предложение «Просим Вас при первой возможности, но не позднее 07.02.2020, задекларировать доход, полученный от отчуждения недвижимости, в декларации о доходах физического лица за 2017 и 2018» указывает однозначно на то, что адресатом письма, по вашему мнению, нарушена обязанность по уплате налога и единственной мыслимой реакцией может быть исправление декларации о доходах. Предложение «Благодарим, если Вы уже задекларировали доход, полученный от отчуждения недвижимости», видимо, списано с какого-нибудь напоминания о неуплате счета или письма лица, предлагающего инкассовые услуги.

    Хотя некоторые Ваши работники начали сглаживать эти высказывания в прессе (например, в пресс-сообщении было вами написано: «Если доход не получен, то необходимо об этом сообщить НТД и при необходимости также доказать», но не уточняется, на каком правовом основании Вы направляете налогоплательщикам через пресс-сообщения административные акты), ответ Ваших работников на запрос СНЭ о предоставлении информации ясно свидетельствует о том, что они действительно изобрели машину обнаружения налоговых мошенников и выяснение связанных с отчуждением недвижимости обстоятельств является последним, чем хочется заниматься («Во многих случаях именно для устранения названного мешающего фактора НТД и рассылало напоминания, о которых идет речь, предлагая людям возможность привести свои налоговые дела в порядок и продолжать спокойно жить»).

    Советую Вам в дальнейшем прежде, чем высылать подобного рода письма, проконсультироваться у специалистов в области недвижимости. Весьма очевидно, что люди, которые «По Вашим данным продают» в году несколько недвижимостей, являются более компетентными в области недвижимости, чем тот программист, у которого Вы заказали запрос по крепостной книге и массовую раccылку. В дальнейшем в своих письмах Вам следовало бы непременно указать, что у Вас нет данных о виде и стоимости сделки, тем более, например, о связанных со стоимостью приобретения и отчуждением недвижимости расходах, чтобы Вы могли хотя бы приблизительно утверждать, что сделка могла облагаться подоходным налогом.

    С уважением,
    Лассе Лехис

    Закон о налогообложении

    Статья 63. Истребование информации от государственных, волостных и городских учреждений и от ответственного и уполномоченного обработчиков государственного банка данных

    (1) Налоговый управляющий вправе требовать от государственных, волостных и городских учреждений предоставления информации, имеющей значение в производстве по делам о налогах, в том числе представления документов и предъявления вещей. Вышеуказанные учреждения обязаны выполнять требования налогового управляющего, за исключением случаев, когда им на основании закона предоставлено право отказаться от представления доказательств и сведений.

    (2) Управляющий государственными налогами вправе получать в течение указанного в ходатайстве периода от ответственного или уполномоченного обработчика государственного банка данных сведения, позволяющие идентифицировать лиц, совершивших сделки, имеющие значение с точки зрения налогообложения (имя и фамилия или фирменное наименование; личный или регистрационный код; в случае отсутствия личного кода — число, месяц и год рождения), а также сведения о совершенных ими сделках.

    (3) Учреждения, указанные в части 1 настоящей статьи, обязаны уведомить налогового управляющего об обстоятельствах, не позволяющих выполнить требование о предоставлении информации, предъявлении вещей ли документов, или в связи с которыми требуется продлить срок удовлетворения ходатайства. Срок продлевается в соответствии со статьей 50 настоящего Закона.

  • Kommentaar

    Kaspar Lind
    ATTELA Advokaadibüroo vandeadvokaat ja partner

    Halb haldus

    Halb haldus on see, mis tekitab ausates kodanikes usaldamatust, hirmu ning põhjustab neile kannatusi ja ebamõistlikke kulusid. Samuti bürokraatiamasin, mis laamendab pimesi ja üksikut kodanikku väga millekski ei pea. Millegi sellisega on paraku silma paistnud Maksu- ja Tolliamet, mis on langenud õngitsuskirjade saatjate tasemele, saates välja 5000 kirja.

    Nagu on selgunud, siis suur osa inimestest on kirja saanud täiesti põhjendamatult ning kiri ei ole lihtsalt kehvalt koostatud, vaid lausa valesid täis. Ma ei tea, millise haridusega inimene sellise kirja vormi koostas, kuid juriidilist haridust tal olla ei saa. Ma ei taha uskuda, et Eestis on juristidiplom antud inimesele, kelle arvates omandivahetus kinnistusraamatu andmetes tähendab ainult müügilepingu sõlmimist. Just see nähtub aga MTA saadetud kirjast. Kirjas pakutakse ainsa lahendusena võimalust maksud ära deklareerida ja maksta. Vähe sellest, kirjade saatmise juurde on käinud tavapärane riigiasutuse initsieeritud meediakampaania halvustavas toonis pealkirjadega sellest, kuidas „Maksuamet võttis eluaseme müüjad pihtide vahele“[2] või kuidas „Maksuamet nügib üürileandjaid: aastas jääb laekumata kümneid miljoneid“[3].

    Nagu öeldud, on suur osa adressaatidest kirja saanud täiesti põhjendamatult, sest erinevalt MTA kirjas väidetust ei ole nad midagi müünud. Samas on tekitatud olukord, kus nad peavad vastama ja ennast õigustama. Teatavasti ei pea tuludeklaratsioonis deklareerima tehinguid, millega ei kaasne maksukohustust. Nüüd on aga sujuvalt tõendamiskoormis ümber keeratud ja kirjade kampaania tagajärjel peavad inimesed tegema kulusid, raiskama aega ja esitama MTA-le selgitusi.

    Selliselt on selgelt mindud üle igasuguse piiri ja keegi peaks sellise asja eest ka vastutama. See ei ole enam lati alt läbi jooksmine, vaid põhjendamatu riigivõimu kuritarvitamine, millega tekitatakse inimestele alusetuid kulutusi puuduliku analüüsivõime tõttu.

    Riik ei saa tegutseda põhimõttel, et kui metsa raiutakse, siis laastud lendavad. Lihtsalt ei saa. Kogu see kampaania tuleks lõpetada ning keegi peaks kodanike ees vabandust paluma. Eriti nende ees, kes selle kirja põhjendamatult on saanud. Ja võib-olla peaks keegi endale uue ja sobivama töökoha otsima. Siiralt loodan, et seda asja ei pühita vaiba alla peitu tuludeklaratsioonide esitamise ja tulumaksu kiire tagastamise sõnumite saatmisega avalikkusele, millega maksuhaldur on iga aasta osavalt kogunud populaarsust. Muidu mul selle vastu midagi ei oleks, sest see ongi edulugu, kuid seekord ei tohiks sellest saada avalike suhete prohmaka neutraliseerija.

    Sellest, mida võiks hea haldus endast kujutada, annab ülevaate Euroopa hea halduse tava eeskiri, mille õngitsuskirjade kampaania korraldanud isikud võiksid läbi lugeda ning selle üle järele mõelda.[4] Kui veidi vihjeid anda, siis tasub silmas pidada, kuidas see eeskiri peab lugu kodanikest ja nende huvidest, ning räägib eraldi artiklis proportsionaalsusest. Tasuks meelde jätta.

  • MTA vastus EML teabenõudele

    18.02.2020

    Soovisite teavet meie 24.01.2020 välja saadetud kirjade mõju kohta. Vastame järgnevalt:

    1. Kui palju parandati tulenevalt MTA saadetud kirjast 7. veebruariks 2020 füüsilise isiku tuludeklaratsioone?

    Tulenevalt MTA saadetud kirjast on kirja saajad teinud lausa 421 deklaratsiooni parandust. Juhime tähelepanu asjaolule, et tegemist ei ole lõplike numbritega, kuna näeme, et osad isikud ei ole jõudnud reageerida piisavalt kiiresti ning esitavad veel endiselt parandusdeklaratsioone. Lisaks, kavatseme lähiajal täiendavalt ühendust võtta ka nende isikutega, kes ei ole kirjale reageerinud või ei ole andnud meile piisavalt tagasisidet.

    2. Eelneva küsimusega seoses – kui suures summas deklareeriti täiendavalt maksukohustusi või hoopis vähendati maksukohustusi (palume välja tuua tululiigiti, st vara võõrandamisest saadav kasu, üüri- ja renditulu jne ning aastate kaupa)?

    Andmed on 17.02.2020 seisuga:

    Üüri- ja renditulu 2016 – € 75 082
    Üüri- ja renditulu 2017 – € 106 325
    Üüri- ja renditulu 2018 – € 201 345
    Deklareeritud üüri- ja renditulud kokku € 382 752
    Tasumisele kuuluv tulumaks kokku € 61 585
    Kasu kinnisvara müügist 2016 – € 722 473
    Kasu kinnisvara müügist 2017 – € 1 130 067
    Kasu kinnisvara müügist 2018 – € 1 710 538
    Saadud kasu 2016-2018 kokku € 3 563 078

    Tasumisele kuuluv tulumaks kokku € 712 616 Kokku tasumisele kuuluv tulumaks € 774 201

    MTA vastus EML teabenõudele PDF-ina

    [1] Pressiteade MTA kodulehel: www.emta.ee/et/uudised/uurimisest-voi-kinnisvaramuugist-tulu-deklareerimata-jatnud-inimesed-saavad-mta-lt.

    [2] Maksuamet võttis eluaseme müüjad pihtide vahele. – Ärileht, 30.01.2020. Kättesaadav arvutivõrgus: https://arileht.delfi.ee/news/uudised/maksuamet-vottis-eluaseme-muujad-pihtide-vahele?id=88798087.

    [3] Maksuamet nügib üürileandjaid: aastas jääb laekumata kümneid miljoneid. – Postimees, 01.02.2020. Kättesaadav arvutivõrgus: https://majandus24.postimees.ee/6887251/maksuamet-nugib-uurileandjaid-aastas-jaab-laekumata-kumneid-miljoneid?_ga=2.240660544.21341434.1581185480-767581842.1530110176.

    [4] Kättesaadav Rahandusministeeriumi kodulehel: www.rahandusministeerium.ee/et/euroopa-hea-halduse-tava-eeskiri-0.