Madis Taras kirjutab Eesti Päevaleht Online`is, et Maksu- ja Tolliamet on alates käesoleva aasta juulist paari kuuga saanud Eesti Maksumaksjate Liidult 80 erinevat selgitustaotlust ja teabenõuet, mis on tihti hüpoteetilist laadi ja koormavad maksuhalduri tööd.
Maksumaksjate liidu kinnitusel on viimastel kuudel esitatud selgitustaotluste küsimused kogutud nende liikmete nõustamise ja koolituse käigus, paljud probleemid põhinevad nende enda töötajate või juhatuse liikmete isiklikel kogemustel. "EML on arvamusel, et maksuametnikud peavad olema suutelised andma adekvaatse selgituse ka sellistele situatsioonidele, millega nemad isiklikult ei ole veel kokku puutunud. Vastasel juhul saaksid maksumaksjad maksuhalduri tõlgendusest teada alles tagantjärele, kui maksuamet on asunud maksumaksjat kontrollima ja makse juurde määrama. Selline olukord ei ole aktsepteeritav," sõnas Eesti Päevaleht Online`ile maksumaksjate liidu tegevjuht Õnneli Varend.
"Sel suvel oli meil lihtsalt aega, et lahendamata küsimused taas kokku võtta. Sügisest kevadeni on maksumaksjate liidus tihe koolitus- ja konsultatsiooniaeg ning juristidel käed-jalad muud tööd täis. Viimati esitasime maksuametile põhjaliku ülevaate lahendamist vajavatest probleemidest koos ettepanekutega 2005. a 1.
detsembril," kommenteeris Varend. "Tegemist on põhimõttelise küsimusega. Olukordades, kus maksuhaldurilt konkreetsetelt küsitakse selgitusi maksuseaduste toimeviisi kohta, on maksuhalduril kohustus need selgitused anda. Maksuhalduril on õigus selgitusi anda ning kui juba küsitakse, on tal on seda enam kohustus selgitada," sõnas Varend.
"Kas konkreetne situatsioon on reaalsuses juba aset leidnud või millise konkreetse maksumaksja puhul see aset on leidnud, selgitamisel tähendust ei oma. See ei anna põhjust keelduda," lisas Varend. Varendi kinnitusel tuleb riigil maksumaksjale luua maksuseaduste täitmiseks ja nende ühetaoliseks kohaldamiseks kõik võimalused ning maksuseaduste selgituste ja juhendite andmine on neist üks olulisemaid. „Maksumaksja ootab oma riigilt mitte sogases vees kalapüüdmist, vaid ausat mängu.
Niisama lihtne see ongi,“ sõnas Varend. Samas tunnistab maksuhaldur, et kõik klientide reaalsed probleemid ja küsimused peavad vastuse saama ning kuna EML viitab, et tegemist on maksumaksjate jaoks oluliste probleemidega, soovib amet veenduda, et kõik kliendid saaksid vajaliku info. Loe täpsemalt: http://www.epl.ee/uudised/399804 MTA pressiteade: http://www.emta.ee/?id=21971&tpl=1026 EML peab vajalikuks märkida, et kohe pärast seda, kui MTA on EML-ile kõik vastused edastanud, avaldame kõik küsimused ja vastused EML veebilehel, vajadusel koos asjakohaste selgituste ja kommentaaridega.