Sügise alguse ajakirjas tuleb juttu mõnest käibemaksuga seotud aspektist, mis ettevõtlusega ikka kaasas käib.
Kuna vaid alla 2% Eesti käibemaksukohustuslastest kasutab võimalust teistest EL riikidest käibemaksu tagasi küsida, kirjutab EML juhatuse liige Lassse Lehis üksikasjalikult, kuidas täpselt käibemaksutagastust taotleda ja mida seejuures erinevate riikide puhul silmas pidada. Ka meie Maksu- ja Tolliamet julgustab välismaalt käibemaksu tagasi küsima ning on kodulehele välja pannud põhjalikud juhendmaterjalid. 30. septembril möödub 2012.
aasta eest käibemaksu tagastustaotluste esitamise tähtaeg.EML juhatuse liige Martin Huberg annab ülevaate käibemaksupoleemikast, mille on tinginud uus liikluskindlustuse seaduse eelnõu. Kui kindlustusvõtja on käibemaksukohustuslane ja tal on õigus sõiduki remondi kuludelt sisendkäibemaks maha arvata, siis tekib küsimus, kas kindlustusandja peaks vastava kulu hüvitama käibemaksuga või käibemaksuta summas ning kuidas saab kindlustusandja kontrollida sisendkäibemaksu mahaarvamise õigust (eriti kui rakendatakse osalist mahaarvamist).Samal teemal teeb konstruktiivset kriitikat ka advokaadibüroo LEXTAL vandeadvokaat Alar Urm, märkides, et käibemaksuta hüvitamise õiguse andmine puudutab ka tsiviilõiguse olulist põhimõtet — vara omaniku õigust enda vara vallata ja käsutada ehk otsustada, kas oma vara taastamistöö tellida või mitte. Sisuliselt tahetakse sätestada, et sõidukile tekitatud kahju hüvitatakse vaid siis, kui kannatanu oma auto tegelikult remondib. Lisaks on probleemne kahju tekitamise koht.
Muudatuste järgi ei kata liikluskindlustus enam tee ehitusel või muu töö tegemisel vahetult kasutatava sõidukiga tekitatud kahju.EML juhatuse liige Lasse Lehis kommenteerib Rahandusministeeriumi ettepanekuid nõuda käibedeklaratsiooni lisana infot kõikide Eesti-siseste 1000 eurot ületavate tehingute kohta. Ei ole sugugi kindel, et see meede suudaks reaalselt maksupettusi tõkestada, küll võib kindel olla selles, et muudatus tekitab ausatele ettevõtjatele lisakulusid ning juhib maksuameti kontrolltegevuse valedele radadele, sest tohutu andmemassi sees hakkab paratamatult olema piisavalt suur hulk erisusi müüja ja ostja andmete vahel, mis ei ole seotud maksupettustega, vaid tekivad kas või kirjavigadest või sellest, et pooled saavad käibe toimumise ajast erinevalt aru. Samuti on EML jaoks täiesti vastuvõetamatu MTA käibemaksutagastuse pikendamise ettepanek, kuna see on vastuolus teiste soovitud muudatuste põhjendustega ja tekitab ettevõtjates palju ebakindlust.Arvestades viimastel päevadel saabunud uudiseid valitsuse uute plaanide kohta piirata sisendkäibemaksu mahaarvamist sõiduautode soetamiselt, võib lugeja kindel olla, et käibemaksu teema jätkub ka ajakirja oktoobri numbris.Lisateave: MaksuMaksja peatoimetaja Margit Berkotelefon 626 4196, 53035 007margit(at)maksumaksjad.ee