iconJuurdepääsetavus
EML sügiskonverents: maksutõusu eri Maksud ja raamatupidamine aastal 2025 Registreeri / loe lähemalt

Saastepõhine maks kallima auto ostjale pinnuks silmas

Saastepõhine maks kallima auto ostjale pinnuks silmas

Kopeeri viide

Ardo Kalda kirjutab Äripäevas, et mitmes Euroopa riigis hakkas tänavu kehtima uus autode maksustamise süsteem, mis põhineb CO2 näitudel.

Sarnase süsteemi algeid kasutab Soome autode maksustamise süsteem alates selle aasta algusest. Meil praegu selliseid makse karta pole, sest rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonna peaspetsialist Meelis Laube kinnitusel otsustati, et automaksu väljatöötamist plaani ei võeta. Üks õigemaid kehtib aga alates detsembrist Prantsusmaal. Seal kehtestati bonus-malus‑ süsteem, mis põhineb CO2 emissiooni reguleerimisel.

Süsteem iseenesest on lihtne: bonus ehk soosiv maks rakendub autodele mille CO2 on alla 130 g/km kohta ja malus ehk lisamaks rakendub autodele mille CO2 näit on rohkem kui 160 g/km kohta. Eraldi boonus tuleb veel neile inimestele, kes uut autot ostes oma vähemalt viisteist aastat vana neljarattalise mahakandmisele annavad. Autod mille emissioonid on 130-160 g/km kohta on neutraalses tsoonis ja neid maksud ei puuduta. Maksule võib veel lisanduda autotootjapoolne summa, mille ta trahvina on kaela saanud.

Nimelt peavad tootjad oma müüdud autode keskmise CO2 näidu aastaks 2012 saama 130 g/km kohta. Vastasel juhul ootavad neid trahvid, mille peab kinni maksma loomulikult lõpptarbija. See tähendab aga lisaks niigi juurde tulevatele maksudele suurema näiduga autodele ligi neljakümne tuhande krooni suurust hinnalisa. Mis omakorda tähendab, et tootjad peavad hakkama rohkem ökonoomsemaid autosid müüma.

On ju teada fakt, et neil paneb vorsti leivale siiski kallima otsa maasturite ja luksuslikemate autode müük, kus katted suuremad. Loe täpsemalt: http://www.aripaev.ee/3890/rubr_artiklid_389001.html