iconJuurdepääsetavus
Maksuseaduste kommentaaride kogumik 2023 tellimine Esitan tellimuse

Probleemid finantsteenustega tabavad sagedamini riskirühmadesse kuulujaid

Probleemid finantsteenustega tabavad sagedamini riskirühmadesse kuulujaid

Rubriik: EML

Swedbanki Eraisikute Teabekeskuse värske küsitluse kohaselt on probleeme finantsteenustega viimase 2-3 aasta jooksul kogenud üks inimene kümnest ning need tekivad reeglina pere majandusolukorra oluliste muutuste tulemusena.

„Neljandik viimase 2-3 aasta jooksul probleeme kogenutest on läbi elanud palgakärpe või tööta jäämise ning pooled inimestest, kel on esinenud probleeme, on ka hetkel töötud,“ selgitas finantsteenustega seotud probleemide tausta teabekeskuse juht Piret Suitsu.“35% kogetud probleemidest on seotud erinevate laenude tagasimaksmisega. 27% probleemidest on seotud hoiuste või fondide jäikade lepingutingimustega. Eelnevast võib järeldada, et kui inimesed satuvad raskesse olukorda, saavad probleemiks varasemalt kokkulepitud tingimused, mida enne probleemina ei tajutudki. Kui näiteks soovitakse pikaajalisest kogumislepingust tööta jäädes raha kätte saada ja selgub, et ennetähtaegne lõpetamine toob kaasa lisakulud ja maksusoodustuse tagasiarvestuse või hoiuse puhul intressidest ilmajäämise, võib see muidugi meelepaha tekitada.

Samas pidanuks tarbija ennast lepingu lõpetamise tingimustega kurssi viima juba enne lepingu allkirjastamist,“ tõi Suitsu näite.Elanikud on enda hinnangul üsnagi tähelepanelikud ja enamasti ei allkirjasta lepinguid huupi. 73% küsitluses osalenutest küsib enne finantsteenuse lepingu sõlmimist teenindajalt lisainfot ning loeb hoolikalt läbi lepingu tingimused ja 68% tutvub hinnakirjaga, kuid märkimisväärne hulk inimesi neid toimguid ei tee. „Siiski arvutavad vaid veidi enam kui pooled elanikest välja lepinguga seonduvad tulud ja kulud, otsivad infot lepingu ennetähtaegse lõpetamise või lepingutingimuste muutmise kohta ning küsivad võrdlevaid pakkumisi. See näitab, et inimesed usaldavad pankasid, mõistavad erinevatest valikuvõimalustest vähe või lihtsalt ei vaevu lisainfot otsima.

Teistest altimad enne lepingu sõlmimist põhjalikult end asjaga kurssi viima on inimesed, kel on varem esinenud probleeme finantsteenustega,“ rääkis Suitsu inimeste käitumisest finantsteenuste lepingute sõlmimise eel. Vähem uurivad lepingu erinevaid aspekte enne allkirjastamist madalama haridustasemega inimesed, lepingu sõlmimisega kaasnevate tulude ja kulude vastu tunnevad vähem huvi madalama sissetulekuga inimesed. „See tähendab, et ennekõike just riskirühmadesse kuuluvad inimesed ei hinda enne finantsteenuse lepingu sõlmimist riske ja võimalikke tagajärgi ning võivad seetõttu sattuda lepingu täitmisel raskustesse,“ tõi Suitsu välja ohtliku tendentsi.Suitsu sõnul on murettekitav ka see, et vaid kolmandik inimestest nimetas, et pangad pakuvad lisainfot ise, ilma et klient seda küsima peaks. „Pangad võiksid ise lisainfo pakkumisel aktiivsemad olla, kuna inimesed sageli ei oskagi küsimusi esitada – lepingud on nende jaoks tihti liiga keerulised, et küsitavusi üles leida,“ selgitas ta.

Sellele viitab tõsiasi, et uurimuse kohaselt vajavad tarbijad kõige rohkem abi just lepingu mõistetest arusaamisel, mis on keeruline iga teise tarbija jaoks. Iga kolmas inimene soovib abi, et teada saada, kas ja kuidas saab lepingut ennetähtaegselt lõpetada või lepingutingimusi muuta ning kuidas välja arvutada lepinguga seonduvad tulud-kulud. Kõige vähem oodatakse finantsteenuste pakkujalt abi ja tuge rahaasjade planeerimisel lähtuvalt pere-eelarvest (15%). Madala huvi põhjuseks on asjaolu, et rahaasjade planeerimine on Eestis vähelevinud- 42 protsendil inimestest pole kombeks rahaasju ette planeerida, kolmandik inimestest teeb plaanid kuni pooleks aastaks ja pikemaks perioodiks kui aasta, omab plaane vaid 4% inimestest.Enamus vastanutest nimetas põhipankadena Swedbanki või SEBd.

Suuremate pankade kliendid nimetasid probleeme tagasihoidlikumalt võrreldes väiksemate pankadega. Küsitluse viis läbi Eesti Konjuktuuriinstituut telefoni-intervjuudena 16 a. vanuste ja vanemate Eesti elanike hulgas septembris 2010. Küsitluse valim oli 800 inimest, mis on esinduslik üle 16-aastaste Eesti elanike suhtes.NB!

Vaata 10 soovitust ennetamaks probleeme finantsteenuste kasutamisel siit.Kontakt:Piret SuitsuSwedbanki Eraisikute Rahaasjade TeabekeskusGSM 5097874; TEL: 888 5815www.teabekeskus.ee

Tooted ja teenused

Lisaks liikmete teenindamisele (vt link Teenused liikmetele) osutab EML ka muid tasulisi teenuseid nii liikmetele kui mitteliikmetele. EML liige saab kõigi teenuste puhul hinnasoodustust.

Õigusabi

Maksualane õigusabi ja konsultatsioonid, Maksuhalduri haldusakti ja toimingu vaidlustamine, Esindamine kohtus, Maksuõiguslike küsimuste analüüs.

Loe lähemalt

Personaalne koolitus

Pakume huvilistele võimalust saada EML juristidelt või meie koolitusprogrammi lektoritelt personaalset koolitust kliendi poolt soovitud ajal ja kohas.

Loe lähemalt
eml

Maksud 2024 koolituse salvestus

Maksuseaduste muudatused aastatel 2024-2027,
nende mõjud ja praktiline rakendamine.

Lektor: Lasse Lehis, EML juhatuse esimees

Hind koolitusele 70 € (koos käibemaksuga 85.40 €).
Ligipääsu kehtivus koolitusele 1 kuu.
Koolitus salvestati veebruaris 2024.

Soovin tellida
eml

Astu EML liikmeks

Taga enda ettevõttele aastaringsed teadmised ning soodustused maksualastel teemadel. Tasuta ajakiri MaksuMaksja ja maksuseaduste kommentaaride kogumik.

Loe lähemalt

Reklaam

Pakume võimalust avaldada reklaami ajakirjas MaksuMaksja, samuti EML veebilehel, publikatsioonides ning koolitusmaterjalides.

Loe lähemalt
Maksupood

Ajakirja MaksuMaksja tellimine

Ajakirja MaksuMaksja tellimine

Perioodid: 3 kuud - 1 aasta
Hinnad:
3 kuud - 10.80 €, 6 kuud - 19.80 €
12 kuud - 35.40 €

Esita tellimus
Maksupood

Maksuseaduste kommentaaride kogumik 2023 tellimine

Maksuseaduste kommentaaride kogumik

Liikmetele: Tasuta (v.a. Baasmäär)
Lisaeksemplar liikmele: 12 €
Tavahind: 30 €

Esita tellimus