Küsimuste tulv automaksu teel

Küsimuste tulv automaksu teel

Rubriik: Postimees

Villem Tori kirjutab Postimehes, et ausalt öeldes tuli sotsiaaldemokraatide automaksu ettepanek üllatusena ja nende väljakäidud maksusummad olid sünged. Ma ei saanud aru põhimõttest, millest see idee ja kustkohast need arvud.

Olen üldise maksukoormuse tõstmise vastu, sest maksude kogumisega on selline asi, et kui osa kodanikke on riigile lojaalsed ja maksavad makse, siis osa otsib ja leiab teid, et neist kõrvale hoiduda. Ja see loob ebavõrdsust. Selge, et riiki peab üleval hoidma, kuid mida madalamad on maksud ja võimalikult ühtlased kõikidele, seda parem. Sotside maksuettepaneku puhul tahaksin väga teada, mis on selle eesmärk, kuhu selle maksuga tahetakse Eesti elu suunata? Kas soov on riigikassat täita? Praegu on sõnum, et saame miljardi eelarvesse juurde, kuid mida selle rahaga tehakse? Kas suurendame valitsusaparaati ja tõstame seal inimestel palka? Praegu vastuseid neile küsimustele pole. Kas automaksu mõte on kahandada liikluses olevate sõidukite arvu, et näiteks Tallinnas vähendada ummikuid? Kuid sellisel juhul tuleks võtta selge suund sinna: kehtestada ummikumaks või panna maks auto omamise eest. Kui minna seda viimast teed, tekib taas hulgaliselt lahendamist nõudvaid probleeme. Eestis pole nii head ühistranspordisüsteemi, et võiksime elanikkonda automaksuga koormata. Sest me peame eeldama, et sellise maksu tekkel jätavad paljud inimesed oma auto seisma või loobuvad sellest. Kuid neil peavad olema igal juhul tagatud liikumisvõimalused, et lapsed saaksid kooli, vanemad inimesed arsti juurde jne. Praegu pole inimestel võimalik igast kohast mugavalt igale poole ühistranspordiga liikuda. Eriti kui vaatame Tallinnast kaugemale. Seal on olukord päris hull: bussiliine pannakse kogu aeg kinni, sest inimesi jääb vähemaks, kütusehinnad tõusevad, mistõttu tuleb tõsta piletihindu. Aga kes maksab ühistranspordi eest? Inimene. Ja jälle oleme nullseisus, sest maainimestel pole seda piletiraha. Kui peres on kuus inimest – neli last ja vanemad – ja kõik peavad sõitma, siis on odavam liikuda autoga kui bussipileteid osta. Ning võtame teede olukorra. Teame, et 75 protsenti kütuseaktsiisist läheb maanteede korrashoiuks. Aga miks ainult 75? Miks mitte ka see ülejäänud 25, kui maks on sihtotstarbeline? Loe täpsemalt: http://www.postimees.ee/150508/esileht/arvamus/330616.php