iconJuurdepääsetavus
EML sügiskonverents: maksutõusu eri Maksud ja raamatupidamine aastal 2025 Registreeri / loe lähemalt

Eesti pere asub võitlusse Soome automaksuga

Eesti pere asub võitlusse Soome automaksuga

Kopeeri viide

31. märtsi 2006 a Postimehes kirjutab Ingvar Bärenklau, et Kokkolas elav Eesti perekond vaidlustas Helsingi halduskohtus Soome tolli otsuse konfiskeerida neilt kuni automaksu tasumiseni Eestist liisitud ja siinses autoregistris arvel olev sõiduauto.

Mullu suvel liisis Eesti kodanik Merike Paulus, kes elab ja töötab koos abikaasaga Kesk-Soomes Kokkolas Eestis Hansa Liisingu abil auto, et seda kasutada Soomes töösõitudeks ja kodumaal käimiseks. Kuna auto omanikuks on Eestis asuv liisingufirma, registreeriti sõiduk Eesti autoregistris.Rõõmu avarama liikumisvõimaluse üle jätkus Paulustel selle aasta veebruari lõpuni, mil tema koju ilmus Soome tollitöötaja nõudmisega võtta auto arvele Soomes ja tasuda sellelt 10 000-eurone maks. Kui Paulus sellest keeldus, saabus tema koduõuele tolli treiler, mis viis auto aresti.Tolliteenistus põhjendas seda range automaksuseadusega, mille kohaselt ei tohi Soome elanikud kasutada autoregistris arvele võtmata sõidukeid.

Riiki toodud autode pealt tuleb tasuda maks, mis uute autode puhul ulatub 28 protsendini turuhinnast pluss käibemaks.Soome automaksud on maailmas ühed kõrgemad ja seadused täis tingimusi, mis võivad selle kergitada isegi auto hinnast suuremaks. Ajuti teravaks kiskuv debatt automaksude üle on Soomes kestnud aastaid.Mitmed õigusasjatundjad on juhtinud tähelepanu, et Soome automaksuseadus on vastuolus Euroopa õigusega.Paulused kavatsevad kohtuvaidluses Soome bürokraatiaga tugineda Euroopa Ühenduste Kohtu lahendile, mis käsitleb nn Van Lenti juhtumit.1999. aastal sai Belgia kodanik Hans Van Lent süüdistuse seaduserikkumises, kui Belgia politsei tabas ta juhtimas naaberriigis Luksemburgis registreeritud autot. Sarnaselt Soomega nõuab Belgia, et riigi elanike sõidukid oleks riigi autoregistris, et koguda automaksu.

Van Lent sõitis autoga, mille oli talle liisinud Luksemburgi tööandja.Asi jõudis Euroopa Kohtusse, mis leidis, et seadus on vastuolus tööjõu vaba liikumise põhimõttega – kuigi iga riik võib ise makse kehtestada, ei tohi ta seada lisakoormisi töölkäimiseks kasutatavate sõidukitele.Soome automaks • Soome seadused nõuavad, et riiki toodud autolt tuleb enne registreerimist tasuda automaks.• Automaksu kohustuse alla kuuluvad sõidukid, mille tühimass on alla 1875 kilogrammi.• Registreerimata autosid tohib kasutada tolliameti eriloal ja autoregistrikeskuse väljastatud tunnistuse alusel.Täpsemalt saab lugeda http://www.postimees.ee/310306/esileht/196668.php või 31. märtsi Postimehest lk 9.