iconJuurdepääsetavus
Maksuseaduste kommentaaride kogumik 2023 tellimine Esitan tellimuse

Sel aastal on maksupööripäev 3. mail

Sel aastal on maksupööripäev 3. mail

Kopeeri viide
Rubriik: EML
Eesti Maksumaksjate Liidul on tavaks tähistada iga-aastaselt maksupööripäeva. Sel aastal saabub maksupööripäev 3. mail, prognoositav maksukoormus on 2019. aastal 33,6% sisemajanduse koguproduktist. Kuidas arvutatakse? Maksupööripäev arvutatakse jooksva aasta maksukoormuse (maksutulude ja sisemajanduse koguprodukti suhe) prognoosi alusel. Maksukoormuse määra alusel jagatakse kalendriaasta kaheks osaks. Aasta alguses on päevad, mille jooksul maksumaksjad töötavad sümboolselt riigi heaks, ja maksupööripäevast algab see osa aastast, mille jooksul teenitud tulu jääb maksumaksjale. Mida varem maksupööripäev saabus, seda väiksem oli vastaval aastal maksukoormus. Kuna kogu arvutuskäik toimub prognooside alusel, siis tegeliku maksukoormuse selgumine aasta lõpus maksupööripäeva kuupäeva ei muuda. Küll aga võib see lihtsalt anda meile täpsustatud andmete põhjal võimaluse tagasivaatavalt fakti konstateerida. Näiteks eelmisel, 2018. aastal oli prognooside alusel maksupööripäev 6. mail, kuid tegelik maksukoormus (mida saab hinnata vaid siis, kui aasta on läbi) osutus väiksemaks, ning kui 2018. aasta riigieelarve seletuskirjas prognoositi maksukoormuseks 34,4% sisemajanduse koguproduktist, siis 2019. aasta riigieelarve seletuskirjast selgub, et tegelik maksukoormus oli aga 33,4% SKP-st, mis tähendanuks maksupööripäeva saabumist hoopis 2. mail. Välismaal Euroopa Komisjon avaldab iga-aastaselt liikmesriikide ning Norra ja Islandi kohta maksustamist puudutavaid andmeid väljaandes Taxation Trends in the European Union. Väljaande lk 170 on toodud viidatud riikide statistika, kuid arvestatud on mitte prognoose, vaid tegelikku maksukoormust ning seetõttu on viimased andmed 2016. aasta seisuga järgmised (tabelist on osa andmeid välja jäetud): Maksukoormus (sh kohustuslikud sotsiaalkindlustusmaksed) protsendina SKP-st: Riik 2016 maksukoormus Positsioon 2016 seisuga Austria 42,3 7 Belgia 44,4 3 Bulgaaria 29,4 26 Eesti 34,5 16 Hispaania 33,3 21 Holland 38,8 10 Horvaatia 37,8 13 Iirimaa 23,3 28 Itaalia 42,6 6 Kreeka 38,8 11 Küpros 33,6 16 Leedu 29,8 25 Luksemburg 38,3 12 Läti 31,2 24 Malta 32,7 22 Poola 33,4 20 Portugal 34,4 17 Prantsusmaa 45,6 2 Rootsi 44,1 5 Rumeenia 25,9 27 Saksamaa 39,0 9 Slovakkia 32,2 23 Sloveenia 36,6 14 Soome 44,1 4 Suurbritannia 33,7 18 Taani 46,4 1 Tšehhi 34,7 15 Ungari 39,3 8 Island 51,6 Norra 38,9 Eesti oli 2016. aastal üsna keskmise maksukoormusega (suhestatuna SKP-sse), olles EL liikmesriikide seas 16. kohal. Võib eeldada, et umbes sama positsioon on riigil ka sel aastal. Kui Eesti jaoks oleks selle tegeliku maksukoormuse järgi riigi kasuks vaja tööd rügada kuni 6. maini (seejuures oli tegemist liigaastaga), siis esikohaomanikus Taanis tuli riigi hüvanguks töötada 18. juunini. On, mille üle järele mõelda. Maksupööripäeva uudis märtsikuu ajakirjas MaksuMaksja: http://www.maksumaksjad.ee/modules/smartsection/item.php?itemid=2365