Tõnis Arnover kirjutab Äripäevas , et Rootsi on otsustanud järsult suurendada bioetanooli tootmist, millel on tugev valitsuse toetus, sest EL nõuab autokütuses taimsete komponentide suurendamist.
Rootsi soodustab oma bioetanooli tootmist maksuvabastusega ja on aasta algusest kehtestanud teistest ELi riikidest imporditavale etanoolile tollimaksu 1,50 Rootsi krooni liitri kohta. Algselt 2009. aastani mõeldud maksusoodustust on valitsus otsustanud pikendada veel kolm aastat ning loodab, et ELi energiadirektiiv lubab sellega jätkata ka edaspidi. Kõik see ergutab tootjaid, sest ka biokütuse nõudlus kasvab.
Sel aastal toodetakse Rootsis autokütuseks sobivat bioetanooli umbes 70 miljonit liitrit. Paari aastaga tahetakse toodang enam kui viiekordistada. Toormeks on nisu ja oder. Rootsis on kokku 450 bensiinijaama, kust saab osta bioetanoolbensiini.
Kõige levinum kütus on E85, milles etanooli on 85 protsenti ja bensiini 15 protsenti. Kuid üldiselt on Rootsis lubatud etanooli segada seni bensiini hulka kuni 5 protsenti. Euroopa Liidu otsuse kohaselt peab aastaks 2010 ELi riikides kasutatavast autokütusest olema 5,75 protsenti taimset päritolu. Soomes bioetanooli seni ei toodeta, vaid tuuakse sisse.
Soomes on arvestatud, et biokütuste tootmine praeguse tehnoloogiaga tasub ära alles siis, kui naftabarreli hind kerkib 90-100 dollarini. Kuid olukord muutub, kui parlament võtab sügisel vastu kütuse segamise kohustuse, mille järgi tuleb bensiiniga edaspidi segada biokütust, nagu EL nõuab. Automüüjad aga väidavad, et biokütuse kasutamist saab eelkõige mõjutada maksudega. Nad usuvad, et järgmine valitsus võtab ette maksureformi, mis soodustab keskkonnasõbralike kütuste kasutamist.
Loe täpsemalt: http://www.aripaev.ee/3334/uud_uudidx_333405.html