Ivo Raudjärv, EML juhatuse aseesimeesEttekanne tiitlisaajate väljakuulutamisel 8. märtsil 2006 Tallinnas Rahvusraamatukogus
Täna kuulutame välja maksumaksja sõbra ja vaenlase. Tähelepanelikumad teist arvavad nüüd, et ma eksisin, öeldes vaenlane ja et viga on ka slaidil, sest välja oli kuulutatud sõbra ja rehepapi valimine ning ka eelmisel aastal nimetati ühte tiitlisaajatest rehepapiks. On aga tulnud arvamusi, et miks EML annab kahte sõbra tiitlit välja, sest on ju rehepapp üks positiivne tegelane.
Arvamused, kas rehepapp on hea või halb, on erinevad, kuid EML sõnum on selge ja seepärast nimetame asju õigete nimedega. Täna me anname taas välja maksumaksja vaenlase tiitli ja selle tiitli puhul ei saa olla küsimust, kas hea või halb.Maksumaksja vaenlase nominendid on:* Vabariigi Valitsus - saamatus, otsustusvõimetus, maksumaksjale antud lubaduste murdmine, miljardiline suhkrutrahv, 2009. aastaks vajalike tulumaksuseaduse üleminekusätetega tegelemata jätmine.* Keskkonnaministeeriumi jäätmeosakond (juhataja Peeter Eek) - pandipakendisüsteemi ja pakendiaktsiisi rakendamise korraldus.* Rahandusministeeriumi maksupoliitika osakond (juhataja Lemmi Oro) - ebakvaliteetne töö seaduseelnõude ettevalmistamisel ning selgituste ja juhendite andmisel.* Sisekaitseakadeemia finantskolledž - edukalt käivitatud maksuametnike õppe muutumine ebaprofessionaalseks ja ebakvaliteetseks "kassikooliks".* Reformierakond – valitsuskoalitsiooni osapoolena eitab sisuliselt tulumaksusüsteemi muutmise vajadust.* Tallinna Ringkonnakohtu halduskolleegium – kohtu valitud positsioon, mitte mõista õigust erapooletult, vaid pigem otsida õigustusi ebaseaduslikule halduspraktikale.* Riigikohtu halduskolleegium - soovimatus menetleda tähtsaid ja vajalikke kohtuasju.Kandidaadid on väärikad, kuid valida tuleb üks. Maksumaksja vaenlane 2005 on:Vabariigi ValitsusSelle valik tegemine ei olnud raske.
Keegi ei vaielnud vastu. Kahju seda öelda, kuid EML hinnangul on valitsus viimasel ajal silma paistnud saamatuse, otsustusvõimetuse ja lubaduste murdmisega. Samas ei ole see ainult ametis oleva valitsuse, vaid valitsuse kui institusiooni probleem. See tingis tiitli andmise mitte ühele konkreetsele isikule, vaid kogu valitsusele.1.
Saamatus. Milles see seisneb? Ma nimetaksin siin ainult mõned märksõnad, millistele ilmselt kommentaare pole vaja. Suhkrutrahv, õlireostus, aga ka lossipeod.
Riigikogu igavleb, eelnõusid ei ole, peaministrist kuuleme peamiselt sellega seoses, kui palju kilomeetreid ta jälle kusagil suuskadel läbinud on või seoses sellega, et ta jutustab Riigikogus oma meenutusi EÜE aegadest. Meil on paremaid suusatajaid ja paremaid ajaloolasi, valitsusjuhilt ootaks millegi muuga silma paistmist, arvan, et nõustute. Leiame, et ka märksõnad kohukesereklaam, majandusministri majaost on sellised, mida saame ühte või teistpidi seostada praeguse valitsusega. 2.
Valitsus on maksumaksjaid petnud. Kõik varem antud lubadused maksumäärade osas on murtud. Tulumaksumäärade alandamine lükati edasi, tubakaaktsiisi tõus toodi aasta ettepoole, alkoholiaktsiisi tõus lükati 6 kuud edasi, kuid samas toodi 2007. aastaks plaanitud määrad 1.
juulile 2006. Osa muudatusi on põhiseadusevastased, kuid isegi formaalse kooskõla puhul (nt tulumaksumääradest rääkides) on rahva õiglustunnet ikka riivatud.3. Heidame valitsusele ette ka ebaoluliste probleemidega tegelemist ja rahva tähelepanu hajutamist. Näited.
Justiitsministeerium tegeleb roppustega (nn Delfi eelnõu), majandusminister võtab odava populaarsuse võitmiseks sõna olümpiavõitjatele raha jagamise teemadel, räägitakse mingite fondide loomisest, keerutatakse ja kaunistatakse ennast võõraste sulgedega. Jääb mulje, et viimasel ajal muud ei räägita kui ainult seda, et kui hästi ikka meil läheb ja see justkui õigustaks mitte millegi tegemist ja probleemide eitamist.4. Samas oluliste asjadega ei tegeleta. Käibemaksuseadus oli pikka aega eurodirektiiviga vastuolus, valitsus selles mingit probleemi ei näinud.
Tulumaksuseadust muudetakse pidevalt tagasiulatuvalt - jälle avastatakse, et miskit on Euroopa õigusega vastuolus. Ka Euroopa õigusaktide tõlke kvaliteeti tuleb siin mainida - see on alla igasugust arvestust. Tulumaksuseaduse üleminekusätet ei suudeta kokku leppida, st 2009. aastal võime olla uue probleemi ees.5.
Endiselt ei suudeta tagada, et olulised seadusemuudatused oleks maksumaksjatele varakult teada. Olulisi muudatusi tihti isegi ei selgitata seaduseelnõu seletuskirjas korralikult, maksumaksjaid ei teavitata. Alles pärast seaduse jõustumist, kui maksumaksjate poolt hakatakse küsimusi esitama, hakatakse mõtlema ja siis alles saadakse aru, mis tegelikult on juhtunud (nt koolitusteenuse käibemaksu problemaatika, renoveeritud ehitiste teema).6. Eelarvet ei suudeta või ei taheta õigesti planeerida, nii saab pidevalt teha lisaeelarveid ja uhkustada ülelaekumisega nagu kunagi uhkustati plaani ületamisega.
Maksumaksjatele jäetakse mulje, justkui tekiks valitsuse targast valitsemisest raha juurde ja seda võib siis armuandidena rahvale jagada.7. Lisame siia veel juurde hiiliva haldusreformi ehk asutuste regionaalsed ühendamised ja sellega kaasnevad segadused, mis algavad juba asutuste nimetustest nagu näiteks „Maksu- ja Tolliameti maksu- ja tollikeskuse maksu- ja tollibüroo” või „Pärnu Maakohtu Haapsalu kohtumaja asukohaga Kärdlas”.Parafraseerides meie valitsusjuhti – see issanda päev läheb enne looja kui mina selle valitsuse patud üles lugeda jõuan. Sellepärast ma siinkohal lõpetan ja annaksin hea meelega üle tiitliga kaasaskäiva meene. Sellega on aga väike probleem, kuna nagu näha, pole kellelegi meenet üle anda.
Kõik valitsuse liikmed olid tänasele üritusele kutsutud. Nimeline kutse läks igaühele. Kahjuks valitsusest ei teatanud keegi, kas ta tuleb. Nagu arvata oli, maksumaksja probleemid ei huvita seda valitsust.
See on, kasutades tuntud spordikommentaatori lemmikväljendit – päevselge. Täna hommikul saadeti valitsusele teade, et valitsus on valitud vaenlaseks, kedagi siia tiitlit vastu võtma ei tulnud sellegipoolest, nagu näha. Lühike etteteatamisaeg, ütlete? Maksumaksja aga peab kogu aeg niimoodi seadusemuudatustele reageerima.
See, et valitsuse esindajat täna siin ei ole, kinnitab, et tegu on saamatu ja otsustusvõimetu valitsusega.Aga nüüd positiivsema juurde.Maksumaksja sõbra nominendid on:*Meelis Atonen – Riigikogu rahanduskomisjoni esimehena toetas maksumaksjate liidu ettepanekut impordikäibemaksu maksmise korra muutmiseks.*Aivar Sõerd – esimese rahandusministrina pidas vajalikuks ja võimalikuks asuda maksumaksjate liiduga ühise laua taha maksumaksjate liidu kontoris, tehes sõbraliku žesti maksumaksjatele.*Hansapanga endised aktsionärid - deklareerivad ausalt tulumaksu ja ohverdavad oma osa edukast tehingust üldsuse hüvanguks.Maksumaksja - rabas kogu aasta tööd teha, millega tekitas rekordilise eelarve ülelaekumise, mida poliitikud ei suuda ära jagada.Maksumaksja sõber 2005 on:Maksumaksja iseIlmselt ühelt poolt see valik üllatab, kuid teiselt poolt mitte. Oli kaalumisel jätta ka sõbra auhind välja andmata nii, nagu varem on korra vaenlase auhind jäänud andmata, sest tundus, et 2005. aastal ühtki nii vajalikku ja esiletõstmist väärt tegu ühegi isiku poolt ei tehtud. Maksumaksjal tuli ise hakkama saada ja ta ka sai.
Ja hästi. Nagu enne öeldud: maksumaksja rabas kogu aasta tööd teha, millega tekitas rekordilise eelarve ülelaekumise. Seda hoolimata valitsuse saamatusest, hoolimata sellest, et kindlust maksuasjades, mida eelkõige vajatakse, valitsus maksumaksjale ei andnud. Seega maksumaksja oli eelmisel aastal ise endale kõige suurem sõber.
Maksumaksjate esindusorganisatsioonina jätame tiitliga kaasneva meene endale hoiule.Slaidiesitlused asuvad DOKUMENDIKESKUSE "Maksumaksja sõber ja vaenlane 2005" kataloogis.