Tarbijakaitseamet, maksu- ja tolliamet ning maanteeamet jätkavad 2013. aasta kevadel alguse saanud kasutatud autode turu korrastamist uue teavituskampaania jaühiskontrollidega, millesse on kaasatud politsei- ja piirivalveamet.
Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste ütles olukorda iseloomustades, et senise ühistegevuse tulemusena on turul ühest küljest muutunud kõik, aga teisest küljest paraku mitte midagi. „Ettevõtjate endi sõnul on tarbijad ärganud ning see on parim tunnustus meie senisele ettevõtmisele. Ükski kontroll ei ole mahult ega tõhususelt võrreldav ostjaskonna enese nõudlikkuse kasvuga.
See asjaolu on loonud ka ettevõtjates arusaama, et kvaliteedi tõstmise ehk korrektse ja põhjaliku teabe esitamisega on võimalik üles ehitada pikaajaline konkurentsieelis.“Siiski tuleb Sooniste sõnul tõdeda, et turul tegutseb jätkuvalt hulk müüjaid, kes varjavad teadlikult sõiduki tausta või manipuleerivad sellega. „Meie selge sõnum tarbijatele on, et ärge ostke põrsast kotis, kus „kotiks“ võivad osutuda tähistamata müügiplatsid ja ebaselgus selle osas, kes on auto tegelik müüja, puuduv informatsioon auto kohta, sealhulgas registreerimisnumber, kontrollimata ajalugu ja avariilisus,“ lausus ta.Tarbijakaitseameti peadirektor koputas ka tarbijate südametunnistusele, märkides, et kasutatud auto ostmisel tuleb arvestada, et see pole enam uus. „Seega ei saa eeldada, et autol ei ilmne pärast ostu ühtegi viga, ja tegemist ei pruugi olla tootmisvigadega.“Sooniste sõnul ei tohi unustada, et ostu-müügiprotsessis on lisaks ostjale õigused ka müüjal ning et uus kvaliteediolukord eeldab mõlemalt poolelt ka vastutustundlikkuse kasvu.Maanteeameti peadirektori asetäitja Lauri Lugna tõi esile maanteeameti e-teeninduses pakutavaid uusi võimalusi. „Auto ostja võiks olla teadlik sõiduki tegelikust ajaloost.
Kõigi Eesti registris olnud sõidukite tehnilisi andmeid ja ajalugu saab ostja kontrollida e-teeninduses ühest allikast, kus igaüks saab veenduda sõiduki müüja antud andmete paikapidavuses,“ rääkis Lugna, kelle sõnul on e-teenindus ka turvaline – ostja ja müüja on üheselt tuvastatavad. Ta tõi esile, et ka riigilõiv on e-teeninduses 20 protsenti soodsam kui liiklusregistri büroos.Maksu- ja tolliameti peadirektor Marek Helm toonitas, et amet jätkab pettuste vähendamiseks intensiivset kontrolli.„Keskendume nüüdsest lisaks viimastel kuudel tähelepanu all olnud vähekasutatud autode kontrollile ka rahva seas aastaid tuntud automüügipiirkondadele, nagu Kadaka tee Tallinnas või Raadi Tartus, ning seda sõltumata auto vanusest ja hinnast. Nendes piirkondades võib inimene aktiivset ettevõtlust oma silmaga näha, kuid maksude laekumine seal tegutsevatelt ettevõtetelt on reeglina olematu,“ tõdes Helm.Kolme ameti jätkukampaania algab esmaspäeval, 14. aprillil.
Endiselt on avatud kampaania veebileht ostatargalt.ee, mis on uuendatud ning kust saab praktilist infot kasutatud autode ostmise kohta. Seekord on üks kampaania sihtgruppe vene keelt kõnelev elanikkond, mistõttu on valminud ka venekeelne veebiportaal pokupaisumom.ee.Lisamaterjalid:• kampaania eestikeelne veebileht:www.ostatargalt.ee;• kampaania venekeelne veebileht:www.pokupaisumom.ee;• pressiteade „Ametid alustasid kampaaniat „Kasutatud auto osta targalt!““:www.tarbijakaitseamet.ee/et/node/4418MTA pressiteade: http://www.emta.ee/index.php?id=35313&tpl=1026Loe ka E24-st: http://tarbija24.postimees.ee/2761068/kadaka-ja-raadi-autoturud-kubisevad-maksupetistest